HOF Delfgauw SVBD Visdag 2024

De organisatie van de SVBD-afdeling Delft hebben in navolging van de kanjers van ”Droom Je Thuis” een mooie visdag met de bewoners van van “Hof Delfgauw” georganiseerd.

HOF Delfgauw SVBD Visdag 2024

De deelnemers en vrijwilligers van de viswedstrijd.

We kennen allemaal de mooie jaarlijkse visdag voor het “Droom Je Thuis”-huis wel, waarbij wij als SVBD een dag vissen organiseren voor de bewoners van deze prachtige woongroep voor jongvolwassenen met een beperking. Complimenten trouwens voor onze afdeling Maassluis voor de toporganisatie van deze dag! In navolging op dit mooie initiatief zijn wij als afdeling Delft ook gestart met het organiseren van een jaarlijkse visdag. Want ja, beter goed gejat dan slecht bedacht zullen we maar denken.

Maar helemaal kopiëren doen we ook weer niet natuurlijk. Waar de visdag voor het “Droom je Thuis”-huis een jaarlijks terugkerende dag is voor de bewoners van dit huis willen wij in Delft elk jaar een andere doelgroep gaan kiezen en daar een visdag voor organiseren. Dus heb jij ideeën voor een doelgroep? Mail deze dan naar delft@svbdelfland.nl en wie weet organiseren wij volgend jaar een visdag voor de door jou aangebrachte doelgroep!

We kunnen een visdag organiseren voor maximaal 15 personen. Maar goed, dat is voor de komende jaren. Want voor dit jaar was er al een doelgroep gekozen, namelijk de bewoners van HOF Delfgauw, ook een woongroep voor jongvolwassenen met een beperking. Wij hebben voor deze groep gekozen, omdat van één van onze Delftse afdelingstoppers, Alex, zijn zoon daar woont. Daarom wou Alex graag een visdag organiseren voor hen.

Na contact te hebben gelegd met HOF Delfgauw bleek dat de bewoners gelijk allemaal enthousiast waren, hoe leuk was dat om te horen! Helaas waren er 2 bewoners wel op vakantie tijdens de geplande datum, maar dat mocht de pret voor de andere 7 bewoners niet drukken.

Op zaterdag 10 augustus 2024 om 10.00 uur was het dan zo ver, want wat duurde het lang voordat deze dag kwam. We hoorden van de zorgbegeleiders dat sommigen al weken geleden enthousiast, en toch ook een beetje zenuwachtig, steeds meer begonnen te vragen naar de visdag. De deelnemers werden ontvangen met wat te drinken en een lekkere koek en na een welkomstpraatje werden de koppels (1 deelnemer en 1 SVBD-vrijwilliger) naar de stekken gewezen waarna het vissen begon. Al snel bleek dat het vangen van een visje wel te doen was, maar dat het geen grote aantallen zouden worden. Na de eerste anderhalf uur vissen stond de teller op totaal 5 vissen (3 voor Kristel, 1 voor Manon en 1 voor Mitch). Waarbij dus Kristel de leiding nam in het aantal vissen, maar Manon nam de leiding voor de grootste vis (een jonge brasem).

Manon en Theo met de grootste vis van de dag.

Na een lekkere lunch, gesponsord door Jumbo Troelstralaan Delft, stonden de deelnemers te springen om weer te gaan vissen. Want ondanks dat de vangsten wat tegenvielen vonden ze het allemaal super tof! Om het zo eerlijk mogelijk te houden werden de stekken opnieuw ingedeeld, want iedereen wou stiekem toch ook wel “winnen”.

De Jumbo gevestigd aan de Troelstralaan Delft sponsorde de lunch en een flinke lading drinken en fruit.

Terug op de stek werd er al snel wat gevangen door zowel Mitch als Kristel en het leek toch even spannend te gaan worden in de strijd om de meeste vissen. En Mitch ving ook nog een jonge brasem, maar deze was helaas toch net iets kleiner dan de jonge brasem van Manon in het eerste deel van de dag. Ook bij Dylan kwam er een vis boven, dus ook Dylan was van de nul af.

Met zijn allen gefocused op de dobber, hopende dat deze onder gaat.

Na wederom anderhalf uur vissen konden we de eindstand opmaken. Het was Mitch toch niet gelukt om Kristel in te halen qua aantallen en ook lukte het Mitch niet om Manon te verslaan in de strijd om de grootste vis. De dames gingen aan de haal met beide prijzen! En Mitch, hij was runner-up in beide klassementen! Dat is toch ook een topprestatie.

Mitch en Alex, zoon en vader vissen samen naar een mooie 2e plaats!

Maar de visdag ging niet om de winst! Na het vissen kon iedereen nog wat drinken en wat lekkers nemen en werden alle deelnemers beloond met een gouden medaille en oorkonde. De winnaars Kristel en Manon kregen beide nog een trofee voor respectievelijk de meeste vis en de grootste vis.

Helaas bleven sommige deelnemers op de nul steken, maar zoals Dylan zei: “Ton bedankt! Ton zijn schuld!”. Onze vrijwilliger Ton “had het helemaal gedaan” bij Dylan en dat hebben we gehoord. Dylan dolde zelfs nog even met Ton door zijn petje “te pikken” als dolletje. Iedereen heeft het onwijs naar hun zin gehad! En daar was het om te doen. Mitch wou zelfs niet stoppen met vissen, hij bleef na het eindsignaal gewoon nog even lekker doorgaan! Prachtig!

Ook werd er al direct gevraagd of ze volgend jaar weer mochten vissen, dus wie weet organiseren we volgend jaar wel meerdere visdagen. Al met al dus een geslaagde dag.

Bedankt deelnemers, zorgbegeleiders, ouders die kwamen helpen en natuurlijk onze eigen vrijwilligers.

Ook de dames van Onafhankelijk Delft weer bedankt! Leuk dat jullie even langskwamen om de helpende hand uit te steken, een praatje te maken met de deelnemers en het maken van foto’s. Wat een sociaal betrokken toppers zijn jullie toch, die iedere keer weer klaar staan om bij te springen!

Robert Steiger.
Voorzitter SVBD-afdeling Delft.

Natuurlijk volgt er ook weer een mooi verslag in ons volgende magazine.